Antivýtrus a naše okolie

Ako presvedčiť blízkych, aby si nainštalovali antivýtrus?

približne 3 minúty čítania

Ak sa rozhodnete viesť s vašimi blízkymi diskusiu o dezinformáciách, pravdepodobne sa dostanete do konfliktu - hodnotového a názorového. A to je samozrejme v poriadku, pretože konflikty vedia priniesť veľa pozitívnych výsledkov ako inováciu myslenia a rozvoj istých zručností, akým je napr. kritické myslenie. Problémom avšak je, že negatívne emócie často v konflikte prevládajú, čím je ťažšie vyťažiť z výmeny názorov akékoľvek pozitíva.

Nasledujúci text podáva niekoľko rád, ktoré vám môžu v potenciálnom konflikte s blízkymi pomôcť. Nie je to však “zaručený recept”, ktorý sa dá použiť pre každý prípad. Najlepšie poznáte svojich blízkych predsa vy sami, a preto si môžete upraviť spôsob, akým povediete dialóg.

Jedným z nástrojov, ktoré vám predstavíme, je model Nenásilnej komunikácie od M. Rosenberga, ktorý pomáha s riešením konfliktov konštruktívnou formou a tým minimalizuje vplyv negatívnych emócií ako osočovanie, zosmiešnenie alebo napádanie. Skladá sa zo štyroch prvkov:

V praxi to potom môže vyzerať nasledovne:

Keď vidím/počujem… (pozorovanie), ako zdieľaš/veríš v dezinformácie, cítim… (pocit) strach, pretože dezinformácie často vzbudzujú násilie; a cítim rovnako aj hnev, pretože vidím, ako ťa niekto zámerne klame a zavádza. Potrebujem… (potreba), aby si bol(a) v bezpečí a chránený/á pred dezinformáciami, vďaka čomu sa budem cítiť bezpečne aj ja. Preto ťa prosím, aby si vyskúšal(a) Antivýtrus.

Môže vám to znieť veľmi neprirodzene, ale ak ľuďom priblížite, vaše pocity a potreby, jednoduchšie pochopia, čo potrebujete sami od seba a od druhých. Zosmiešovanie a súdenie ľudí za ich názory vás nikdy neposunie vpred a už vôbec nepresvedčí druhú stranu, aby zmenili svoje správanie a postoje. Preto sa tomu snažte vyhnúť.

Tento model samozrejme nemusí fungovať v každej situácii, pretože záleží aj na druhej strane, ako ho prijme. Ak predstavíte tento nástroj opačnej strane, možno aj vy ľahšie pochopíte pocity a potreby toho druhého. A práve takto začína konštruktívny dialóg.

Zopár rád, ktoré vám môžu pomôcť viesť dialóg:

Ako ich odhaliť?

Návod ako odhaliť hoaxy, dezinformácie a konšpirácie.

Ako ich rozlíšiť?

Návod ako rozlíšiť hoaxy, dezinformácie a konšpirácie.

O projekte

Trošku viac informácií o projekte Antivýtrus.